Børn med usikker motorik og /eller atypisk motorisk adfærd

Er du børnefysioterapeut, der arbejder med børn i dagtilbud eller skole i alment regi? Dette kursus giver dig viden og værktøjer til at arbejde med børn med motorisk usikkerhed og atypisk motorisk adfærd. Gennem teori, praktiske cases og gruppearbejde lærer du at afdække børns vanskeligheder, observere og analysere motoriske udfordringer, samt hvordan du kan arbejde tværfagligt for at støtte barnets udvikling. Kurset henvender sig til børnefysioterapeuter, der ønsker at styrke deres kompetencer i den konsultative rolle og arbejde med børn i et tværprofessionelt samarbejde.

Sted: -
Dato: 18.-19. september + 30. oktober 2025
Tidspunkt: kl. 8:30
Pris: Medlem af DSPF: 6900 kr. Ikke- medlem af DSPF: 7900 kr
Tilmeldingsfrist: 4. september 2025

- Hvad indebærer det fysioterapeutiske arbejde med disse i børn (alment regi)

Indhold:

Kurset henvender sig til fysioterapeuter, der søger viden om, hvordan man bredt afdækker barnets vanskeligheder og hvordan man kan arbejde som fysioterapeut i det tværprofessionelle arbejde omkring børnene. Du vil få en teoretisk grundforståelse og stærkere evne til at arbejde med børn med motorisk usikkerhed. Med afsæt i nyeste viden om motorik, herunder motorisk læring og motorisk udvikling, vil vi arbejde med at observere, forstå, præcisere og nuancere forståelsen af disse børns vanskeligheder. Vi vil fokusere på, de faktorer man som fysioterapeut bør have opmærksomhed på i den kliniske ræssonering omkring denne målgruppes udfordringer og bevægelsesudtryk/-adfærd.

Kursets form veksler mellem dialogorienterede oplæg, cases fra praksis og gruppearbejde.

Du vil få kompetencer i:

· At lave en grundig anamnese mhp. at belyse barnets vanskeligheder og bagvedliggende årsager.

· At analysere de udfordringer barnet har i hverdagen og efterfølgende vælge relevante fokus mhp. at støtte barnet motorisk

· At kunne formidle den fysioterapeutiske observation omkring barnet over for forældre, pædagogisk personale/lærere og evt. andre faggrupper, f.eks. psykolog/talehørekonsulent.

· At vurdere om der er behov for at barnet bør ses/drøftes i et mere tværfagligt regi.

Kurset er opdelt i 2 dele.

Del 1:

Teoretisk gennemgang af motorisk udvikling, herunder udvikling af postural kontrol; viden om Developmental Coordination Disorder (DCD), eksekutive funktioner/vanskeligheder, sensoriske/perceptuelle vanskeligheder, præsentation af analysemodeller.

Del2:

Med afsæt i teorier og modeller fra kursets del 1, vil der være fokus på plenum og gruppearbejde mhp. at dele anamnesefund og observationer af barnet. Der vil blive delt refleksioner over mulige årsagssammenhænge mellem fund og barnets vanskeligheder og relevant fysioterapeutisk intervention diskuteres. Undervisningen tager udgangspunkt i cases, som kursisterne har forberedt inden del 2. Kursisterne skal derfor påregne tid til forberedelse mellem del 1 og del 2.

Du vil blive præsenteret for litteratur og teorier af: Christine Assaiantes, Henderson, Amanda Kirby, Bo Heljskov Elven, Peter Vermeulen, Anne Vibeke Fleischer, Pernille Thomsen og Anders Hansen mfl.